قصة لمحبين الحلال فقط☝

قصة لمحبين الحلال فقط☝ Hayah /templates/dist/assets/img/logo.png
#بقلم_رقيه_طه
#رواي_في_الحلال

#الجز_الاول

في كافيتريا كلية الهندسه يجلس إسلام وصديقه محمد ...

إسلام بهدوء :

- عرفتها من ع النت

زفر محمد بضيق قائلا :

- - نعــــــم !! وهو إحنا من الناس دي برضو يا إسلام ؟ !!

- يابني إصبر هفهمك ، انا بتكلم معاها عادي خالص والله ومش بنقول حاجه حرام ، كله كلام عام كـ تعارف يعني

محمد بلوم :

- بس مش إحنا اللي نلعب ببنات الناس يا إسلام !!

رفع حاجبه متعجبا وقال :
-
- - وهو حد قالك إني بلعب بيها ،، عيييب يا محمد أخوك راجل برضو ،، كل الحكاية بس إني لازم اتعرف عليها كويس قبل ما أتقدملها

محمد بتعجب :
-
- - تتقدملها ؟!!

- أيووه يابني امال انا بقول إيه من الصبح ،، البنت اللي هتجوزها لازم أكون عارف دماغها وتفكيرها كويس ، علشان كده قلت اتعرف عليها الأول ع النت وأفهم دماغها بعدين أروح اتقدملها إن شاء الله

- طيب وإنت عرفت إزاي بقي إن دي ممكن تكون مناسبه ليك ؟!!

إبتسم إسلام قائلا :
-
- - بصراحه كده هي كانت معانا فـ جروب ( نقاشات حره ) وباين عليها دماغها حلوه وكمان باين عليها محترمه

نظر إليه بتعجب قائلا :
-
- - باين عليها امممم طب وهي لو كانت محترمه كانت هترضي تتكلم معاك كده ؟!!

إنتفض إسلام من مكانه وضرب الطاولة بقوه وهو يقول :

- محــــــــــــمد انا مسمحلكش ، يا تتكلم عنها عدل يأما تسكت ، فــــــــاهم

محمد بضيق :
-
- خلاص يا عم إنت حر ، يلـا علشان المحاضره قربت تبدأ .

________________________

وفي المبني المقابل أمام قاعه 23 بكلية التربيه تجلس سلمي وصديقاتيها ،

نظرت سلمي إلي صديقاتيها بضيق قائله :
-
- - يا جدعان انا مش فاهمه حاجه من البوتري ده هو انا بفهم شعر عربي لما هفهم شعر إنجليزي ، انا كان مالي ومال قسم إنجليزي بس ياربي ، ماكان قدامي أقسام تانيه كنت دخلتها وخلاص

ضحكت هند ضحكة عاليه وقالت :
-
- - يابنتي هو إنتي كل ما تطلعي من المحاضره دي بالذات تعملي كده ، انا بصراحه مكنتش بحبها فـ الاول بس الدكتور حببني فيها

سلمي بضيق :
-
- الدكتور حببك فيها !! يا شيخه حرام عليكي ده علطول يشتم ويهزأ فينا وكرهني في الماده وفي الجامعه كلها ، ربنا يعدينا منها علي خييييير

تنهدت فاطمه بدلع قائله :
-
- - بس شوفي راجل إزاي شخصيه وقوه وشياكه بجد جنتــــــل آخر حاجه ، يا بنتي دي بنات الجامعه كلها هيموتوا عليه .

سلمي بنفاذ صبر :
-
- - بت إنتــــــي وهي إمشوا من قدااااااااامي حالا وإلا هفجركم ، جايين إنتوا علشان تدرسوا ولا تتفرجوا علي الدكاتره
-
- ثم أردفت بإبتسامه كبيره :
-
- عيال عاوزة الضرب

هند بإستهزاء :
-
- - لأ عاقله يا بت

سلمي بضحكة مرتفعه :
-
- - هششش يلا من هنا علشان هنرش ماية ، هروح انا بقي علشان لو إتأخرت بابا هيظبطني ،، يلـــا أشوفكم بكره بإذن الله , مع السلامه

عادت سلمي إلي منزلها ، فنادت عليها اختها
-
- - سلمـــي تعالي بسرعه المسلسل لسه بادئ أهو ،، كويس لحقتي نفسك

سلمي بسعاده :
-
- - قششششطه جدااااااااا ، هروح أدخل شنطتي الاوضه وآجي حــــالا

وإثناء عودة سلمي قالت لاختها ولاء بصوت هادئ :

- والله يا بت يا ولاء الواحد عاوز يبطل المسلسلات دي !! ويا سلاااااام بقي لو نبطل الأغاني كمااااااان الله بجد كفايه بقي الذنوب اللي عندنا

رفعت ولاء حاجبها وقالت بحنق :
-
- - يا ستي إنتي هتعملي فيها ست الشيخه !! يا تتفرجي يا تمشي علشان متبوظيش الحلقه عليا !!

سلمي بضيق :
-
- - خلاص هتفرج
-
- وأكملت بإبتسامه :
-
- - قوليلي بقي حصل إيه من الأول

_______________

خرج إسلام ومحمد من المحاضره

نظر محمد إلي الأرض وهو يقول :

- إسلـــام معلش انا اسف ،، مكنش قصدي أتكلم علي البنت اللي معرفش إسمها دي كده ، وفعلا مكنش يحق لي اني أظلمها وأقول عليها حاجه وحشه من وراها ، بس انا بصراحه مش مقتنع بجواز النت ده وشايف اني لازم لما آجي اخطب واحده اخدها من بيت أهلها وأتعرف عليها عندهم علشان كل حاجه تبقي فـ النور ، بس عموما دي أراء برضو معلش متزعلش مني

إسلام بإبتسامه :
-
- - اولا إسمها ساره ، ثانيا انت عارف إني مش بعرف أزعل منك لأنك أغلي صديق عندي ، ثالثا بقي انا هوريلك إن وجهة نظرك دي غلط والأيام بيننا ،قشطه ؟

محمد بسعاده :
-
- - قشطه جداااااا ^^

نظر إسلام أمامه فإذا به يري شيئا لم يعجبه فقال بضيق :
-
- - يييييييييييي شوف مين جاي علينا

فاروق بإبتسامه خفيفه :
-
- - السلام عليكم

إسلام بإبتسامه مصطنعه :
-
- - وعليكم السلام

محمد بسعاده :
-
- - وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نظر لهم فاروق للحظات ثم بدأ حديثه :
-
- - ازيكم يا شباب عاملين إيه ؟ كويس إني شوفتكم والله كنت عاوز أقولكم علي الندوه اللي هتتعمل بكره فـ الجامعه يمكن تحبوا تيجوا يعني

محمد بإبتسامه كبيره :
-
- - مـــاشي قول