قيصة قصيرة... بتمنى تعجبكوم و عطوني رأيكوم.....!

قيصة قصيرة... بتمنى تعجبكوم و عطوني رأيكوم.....! Hayah /templates/dist/assets/img/logo.png
..قصة قصيرة ..
▪️لم أعد أستطيع ▪️

..بابا ..رايح فين يا بابا وسايبنى هنا لوحدى 😥❗
..ألتفت الأب إلى ولده ثم عاد لسيره من جديد 🚶‍♂️
..جرى الطفل على أبيه وتشبث بقدمه وظل يبكى ويقول ..رايح فين يا بابا ❓رايح فين ⁉️
..حاولت المدرسة أن تخلصه من بين أرجل والده وهو يصرخ ويبكى
..أكمل الأب طريقه دون أن يلتفت ولكن ‼تملأ عيونه دموعا غزيرة 😭😭😭❗❗❗❗
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
فلاش باك 📽
.......... جاء حاتم من السفر ..فتح باب الشقة ودخل ..نادا على مارو ..أنت فين يا مارو ❓...أتاه مارو جريا 🏃‍♂️بابا بابا بابا
( حاتم) حبيب بابا وحشتنى جدا جدا
( مارو) وأنت كمان يا بابا ..جبتلى أيه معاك ❓
( حاتم) جبتلك كل إللى طلبته منى ..وحاجات تانية كتير ..الروبوت
العربة التصادمية..البازل ..كل حاجة أنت عاوزها يا حبيبى
..حضن مارو والده مرة أخرى وقال ..بحبك يا بابا
( حاتم) وأنت أحلى حاجة فى دنيتى يا حبيبى ...هى ماما فين ❓
( مارو) خرجت من الصبح ولسة مرجعتش...
..نادا حاتم مربية مارو ..وأمرها أن تأخذه لينام
..جلس وأمسك موبيله 📱 وطلب رقم زوجته .....بيرن ومش بترد عادتها ولا هتشتريها ❗قالها حاتم وهو ينفخ من الغيظ 😤😤
.............................
..الثانية بعد منتصف الليل 🌃
....دخلت الزوجة إلى غرفة نومها ..لتجد زوجها جالس على الكرسى المقابل للسرير ..والغضب مرسوم على وجهه 😠😠
(فريسكا) أنت جيت يا حاتم .حمدا لله على سلامتك وطبعت قبلة على خده 😙
( حاتم) بجد أنت بتتكلمى جد ❗الله يسلمك يا ستى ❗ كنت فين يا هانم ⁉️
( فريسكا) كنت فى مسرحية مع أصحابى..والموبايل صامت
( حاتم) ازاى تخرجى من غير اذنى ❓وتسيبى الولد لوحده ❗خلاص مفيش أى مسئولية ‼
( فريسكا) أذنك ❗❗❗ هو وأنت مسافر بتبقى فاضى لحد ولا بترد على تليفوناتى من أساسه
( حاتم) أنت مش بتكلمينى ‼ أنا إللى كل يوم لما أخلص شغلى أرن أطمن عليكم ....أنت كمان بتنسى مين إللى بيتصل ‼❗
( فريسكا) حاتم أنا مش مجوزاك علشان تحبسنى ف.بيوت ❗ده كان شرطى من الأول...أنا بحب الحرية ومبحبش أى قيود ⛓
( حاتم) وأنا وافقت لأنى كنت فاكر أنك عارفة معنى الحرية الحقيقية❗إللى بتساوى مسئولية.....ولما ربنا أدانا مارو ..قولت هتهدى..واولوياتك هتتغير ❗
..جريتى جبتى ( نانى) للولد علشان تتولى مسئوليته ولا كأنه أبنك ❗
....صدقينى أنا مش ضد حريتك ❌ بتاتا ولا أنك تخرجى ❗ده حقك
لكن❗بأصول ونظام..ومواعيد محترمة لرجوع البيت ...
..يقول عنك أيه الجيران لما ترجعى فى الوقت ده ⁉️ والمفروض جوزك مش موجود ❗❗
( فريسكا) أنا مبيهمنيش حد خالص 🤨🤨 إللى يقول ..يقول ..
أنا جاية مبسوطة ومش عاوزة أتعكنن...هتقعد كام يوم ❓
( حاتم) ٣أيام وأمشى..هغيب أسبوع وأرجع إن شاء الله
( فريسكا) طب ممكن ننام بقى لحسن تعبانة 😌 أوى
( حاتم ) نامى ولينا كلام تانى مع بعض ......
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
.....حاتم ....
رجل طموح ..أكمل دراسته ولم يعمل بها ....أقام مشروعا صغيرا وأعطاه كل وقته وجهده سنوات وسنوات إلى أن أتى ثماره ونجح مشروع الكافيه..بل وأصبح له أكثر من كافيه فى أغلب محافظات مصر السياحية....
..جلس يوما مع نفسه مفكرا ...وصلت لسن الخامسة والأربعون ولم أتزوج..نسيت هذا الأمر وسط مشاغلى الكثيرة....
....رآها اول مرة فى إحدى الكافيهات المملوكة له ...وفى يدها عصير مانجو ....خفق قلبه لرؤيتها فقد كانت غاية فى الجمال والرقة
......وتكرر جلوسها يوميا فى نفس المكان ...خطفت قلبه بجمالها وقرر
أن يتقدم لها ليتزوجها
....رحبت هى بهذا الزواج ..فقد كانت تشعر بهذا الاعجاب ❗
..واشترطت عليه أن يكون منفتح الأفق وإلا يكون ( سى السيد) فى معاملتها ....وكيف لها إلا تشترط فقد كانت تصغره ب خمسة عشر عاما ❗..وافق على شروطها فورا وتزوجها ..👰👨‍🦳
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
....بعد الزواج....
كان منشغلا بالكافيهات..دائم السفر ولذلك لم يكن يضيق عليها فى الخروج ..ويرى إنه من حقها ..فهو ليس موجودا وأكيد إنها تمل ...
....إلى أن رزقهم الله ب.مارو ..ذلك الطفل جميل الملامح كوالدته تماما......وقتها أعتقد حاتم أن مارو سوف يملأ فراغ زوجته لكن بقى الوضع كما كان عليه ❗ أوكلت تربية ولدها إلى مربية وكأنها لم تصبح أما من الأساس ‼.....
▪️▪️علا صوت نومها 😴😴 فنظر إليها حاتم الذى مازال مستيقظا
نظرة مطولة وقال ....لست ضد حريتك ❌ ولكنى ضد استهتارك ❗
.....ونام.......
............بعد عشرة أيام......
..رن موبيل فريسكا 📱 .....ايوة يا حاتم
( حاتم) حبيبتى وحشتينى أنا راجع النهاردة ....أنت ومارو وحشتونى جدا ..بفكر أخد أجازة أسبوع ونسافر لأى مكان
( فريسكا) لما ترجع نشوف ....بس أنا خارجة مع أصحابى النهاردة ❗
( حاتم) بقولك جى فى أيه ⁉️ أعتذرى لأصحابك
( فريسكا) مينفعش يا حاتم..النهاردة دورى فى العزومة ..هخرج معاهم اوكيه..سلام.....وأقفلت الخط ❗
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
..الثانية بعد منتصف الليل..مجددا
..أتت فريسكا ...وكانت هذه المرة تتمايل يمينا ويسارا...لقد كانت فى حالة سكر بين ‼‼
....صرخ 😵😵 هو فيها عندما وجدها بهذه الحالة المزرية
( حاتم) هى حصلت لحد كدة ❗أنت بقيتى حالة ميئوس منها خلاص ولا يمكن أأمن على الولد معاكى أبدا ❗أنت متستهليش تكونى أمه
.......تمايلت قليلا وقالت ....
....لا يا حبيبى أنا أمه ......أنت بقى مش أبوه .......
فرد حاتم ....أنت مش ممكن تكونى أم بتحس وتشعر وتخاف على أبنها ❗أنا هاخد الولد ونغور من وشك ....هربيه فى جو نضيف وصحى
( فريسكا) تاخد مين ⁉️ أنت بتحلم وتمايلت للامام ثم للخلف وقالت
ده أبنى لوحدى ...وسقطت على السرير نائمة 😴😴
................................
غاب عنه النوم هذه الليلة......وأخذ يفكر فى كلامها....❗
▪️لا لا مش ممكن دى سكرانة وبتخرف
▪️ما يمكن قالت الحقيقة غصبن عنها ❗
▪️معقول مارو روح قلبى وحتة منى .وأحلى حاجة فى دنيتى يكون مش أبنى..لا لا مش ممكن ❗
.............هداه تفكيره أن يقطع الشك باليقين..قام وأخذ ولده وذهب به إلى معمل تحاليل موثوق فى نتائجه وعمل تحليل خاص بمثل هذه الحالات DNA + تحليل هرمون الذكورة ( فى حالة أن الطفل ولد)
وكانت نتيجة التحليل ستظهر بعد أسبوع ....
...................................
..عاش هذا الاسبوع فى صراع نفسى رهيب ....ومع ذلك أخذ أجازة
وأخذ ولده وسافر إلى أمريكا فى رحلة لم يقم بمثلها من قبل
..استمتعا سويا واشترى له كل ما حلم به وما لم يحلم به أيضأ..عادا الى مصر مجددا
....فى اليوم التالى....
ذهب إلى معمل التحاليل وعرف ما فيها .........................😑😑
.....رفع قضية ( نفى نسب) وكان المكسب مضمون
........فالولد ليس ولده ❗❗❗❗❗❗❗❗😥😥
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
..فاز بالقضية ..وكان عليه أن يسلم الولد إلى إحدى دور الرعاية 😥😥😥 ...لان أمه هربت منذ أن أقام زوجها القضية ..ولا يعرف لها مكانا....
....عاش أيام فى صراع مرير 😥😥مع نفسه لقد كان مارو ...الشئ الوحيد الذى يجعله يقبل على الدنيا ويتحمل تصرفات زوجته ❗
..أحبه كما لم يحب والدا ولده يوما ......كان له نور العين وفرحة القلب
وكل شئ فى دنياه ..كان كل شئ ...كل شئ ...كل شئ....أنتبه لصوت ولده وهو يصرخ 😲😲 متسبنيش يا بابا متسبنيش يا بابا😲😲
.....أكمل حاتم طريقه باكيا 😭😭😭😭 وهو يقول .....
........سامحنى يا ولدى 🙏🙏 فلم أعد أستطيع..😥😥
( تم)


سؤال للنقاش...مع أم ضد ما فعله حاتم ❓